Higiena jamy ustnej po zabiegu stomatologicznym

Wyłącznie regularna higiena jamy ustnej gwarantuje prawidłową ochronę dla zębów. Natomiast, kiedy ktoś zaniedbuje wizyty w gabinecie stomatologa i nie szczotkuje regularnie zębów to musi liczyć się z tym, że pojawią się choroby w obrębie jego jamy ustnej.
Kiedy ktoś już rozpoczyna leczenie to powinien wiedzieć, co robić, by było ono skuteczne. Dlatego ważne jest zastosowanie się do zaleceń pozabiegowych, aby nie dopuścić do powikłań.

Ważne zabiegi stomatologiczne

Po wykonaniu standardowych zabiegów stomatologicznych zalecenia ograniczają się do tego, żeby zadbać prawidłowo o jamę ustną. Jeśli natomiast wykonywany jest bardziej skomplikowany zabieg to nie można dopuścić do pojawienia się nadkażenia. Są to zabiegi takie jak: kieretaż, plastyka, resekcja, sterowana regeneracja tkanek, replantacja albo autotransplantacja. Pacjent musi wiedzieć, że po zabiegu takim możliwe są powikłania do jakich wliczają się: odsłonięcie korzeni zębów sąsiednich, nadwrażliwość, obrzęk, dolegliwości bóle i krwiaki. Faza regeneracji i gojenia rozpoczyna się tuż po przeprowadzeniu zabiegu, dlatego należy zastosować się do poleceń pozabiegowych. Stomatolodzy mówią pacjentom, kiedy umyć zęby i co spożywać. Mogą też wskazać na stosowanie środków, wykazujących równoczesne działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe. A to przynosi sporą ulgę po wykonanych zabiegach. Standardowe działania, niezależnie od wykonywanego zabiegu to: założenie opatrunków ochronnych, wykorzystanie środków przeciwbólowych i chłodzenie jamy ustnej. Trzeba także pamiętać o tym, aby ranę pozostałą w jamie ustnej czyścić bardzo miękką szczoteczką. Najczęściej dentyści po wykonanych zabiegach chirurgicznych zalecają też płukanie jamy ustnej roztworem chlorheksydyny, o stężeniu 0,1 do 0,2 % przez około 2 minuty, 2 razy dziennie. Naturalnie, zalecenia pozabiegowe są zawsze indywidualnie dostosowane do konkretnego pacjenta. Każdy, kto trafi do profesjonalnej kliniki stomatologicznej musi wiedzieć, że będzie dobrze traktowany i plan leczenia będzie indywidualnie dopasowany do niego.

Zalecenia po usuwaniu zęba

Przez 30 minut po zabiegu nie wyciągać gazika, a przez 2 godziny nie jeść i nie pić (nie używać słomki!). Zęby myć bardzo delikatnie nie dotykając szczoteczką rany. Nie należy ogrzewać okolicy usuniętego zęba, np. przykładając rękę. Jeśli wystąpi niewielkie krwawienie lub ból można stosować zimne okłady na policzek. Lekkie krwawienie może występować przez nawet kilkanaście godzin. Jeśli po tym czasie nie ustępuje lub jest bardzo obfite należy skontaktować się ze stomatologiem. Wszelkie inne niepokojące objawy (np. gorączka lub obrzęk) również wymagają konsultacji lekarskiej. Przeciwbólowo można przyjąć np. Apap, Ibuprom, Paracetamol, Nurofen, Panadol. Nie stosować Aspiryny, która może powodować krwawienie rany.  Jeśli usuwany był ząb górny, przez 24 godziny zachowaj ostrożność przy kichaniu i nie wydmuchuj nosa. Nie uprawiaj sportu, nie wykonuj pracy fizycznej, nie korzystaj z sauny, siłowni, basenu, itp.  Należy także unikać nadmiernej ekspozycji na słońce, picia przez słomkę, picia napojów gazowanych, gorących i alkoholowych oraz palenia papierosów. Jeśli zostały przepisane leki należy je stosować. W przypadki założenia szwów, po 7 dniach zgłosić się na ich usunięcie.